torsdag den 8. oktober 2015

Er lige startet på Master IKT og læring ved Aalborg Universitet sept. 2015. Denne master omhandler, hvordan information, kommunikation og teknologi kan integreres i undervisning mv. Undervisningen er tilrettelagt som en kombination af fjernundervisning og f2f-seminarer.


Til daglig arbejder jeg som sygeplejerske og kliniskvejleder på et hospital. Hvordan kan det så være, at det netop er denne masteruddannelse, jeg har valgt? Umiddelbart kan det måske være svært at se, hvad IKT har med sygepleje at gøre. Min interesse på området er bl.a. blevet skabt pga., jeg oplever at der er stor forskel på hvorledes de studerende anvender studienet og ePortfolio i forbindelse med den kliniske del af sygeplejerskeuddannelsen. Derudover interessere det mig meget, hvorledes man kan implementere IKT, som en del at et patient forløb. Hvordan kan man formidle viden og inddrage patienten aktivt i eget forløb ved at anvende IKT.

At skrive blog er helt nyt for mig, men da det er en opgave i forbindelse med studiet kaster jeg mig ud i det.
En af de første udfordringer var at finde ud af, hvordan en blog kan anvendes, og hvad man skriver på en blog. Det er jeg blevet lidt klogere på efter at jeg har lurket lidt og E-læring på WEB 2.0 af Nina Bonderup Dohn og Lars Johnsen. De beskriver bl.a. fem hovedtyper af formål om blogs anvendt ift. undervisning og læring:
1. Faglig (emne-indholdmæssig) forståelse
2. Opøvelse og udførelse af faglige færdigheder og generelle kompetencer
3. Kobling af uddannelsens faglige emner og erfaringer/viden fra andre sammenhænge
4. Tværgående (proces)vejledningsfunktion
5. Rum for personligt udtryk, ikke nødvendigvis fagligt relateret

Mine erfaringer med anvendelse af IKT er begrænset, så jeg er nok rimelig repræsentativ for danske sygeplejersker. Undersøgelser foretaget indenfor professionsuddannelserne i forb. med Projektet Technucation viser, at 20 % er usikre på, hvordan de kan anvende teknologi i varetagelse af deres kerneopgaver som undervisning og patientpleje.
Projektet er startet I 2011 og foregår i et samarbejde mellem Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, Teknologisk Institut, Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol. Udgangspunktet for Technucation er, at professionsuddannede skal få muligheden for at erobre teknologien, og at udviklingen af ny teknologi ikke må ske alene på teknologiens præmisser, men skal ske i et samspil med læreres og sygeplejerskers professionsfagligheder. Der skal skabes ny viden om ’Technological Literacy’ – som kan kaldes teknologiforståelse på dansk – og den viden skal danne basis for udvikling af uddannelserne af fremtidens lærere og sygeplejersker.
Dette projekt viser, at der er behov for at sætte mere fokus på anvendelse af teknologi i bl.a. sygeplejen, og jeg tænker, at jeg gennem deltagelse i denne uddannelse kan tilegne mig viden og kompetencer på området, så jeg kan være med til at sætte mere fokus på anvendelse af IKT i sygeplejen.
Håber, at I har lyst til at læse med og gerne bidrage med erfaringer og kommentarer.


3 kommentarer:

  1. Hej Henriette
    Hvis du vil have lidt fif til brugen af blogs, har jeg samlet nogle videovejledninger, som måske kan hjælpe dig godt i gang med Blogger?
    https://www.youtube.com/watch?v=2-SG14XUAgM&list=PLYzF7jK2blhlKW-7RePvpoZR3FzPy4WpJ
    Vh. Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja.
      Tak for dine inspirerende og meget let forståelige videoer. Jeg har leget lidt med dig og har fået mod på mere.
      Har du lavet en video omkring indsættelse af video i blog når jeg kun kan finde videoens URL?

      Slet
  2. Hej Henriette
    Du indsætter en film ved at trykke på "klaptræet" når du er ved at skrive et indlæg. Den er nr. 2 til højre for ordet "link".
    Herfra kan du søge på film fra youtube som du let kan indsætte.
    Hvis du skal indsætte fra fx vimeo eller andre tjenester kræver det at du embedder html koden, men den tager vi lige en anden dag ;)
    Happy blogging!!!
    Jesper

    SvarSlet